4.7 – Nytt och etablerat

Vi har haft besök, fått mat, varit på sjukbesök, ägnat oss åt sifferexercis och håller tiden, mina tänder sitter stadigt. Mia är gosnödig.

Besök
Förra torsdagen kom f d bonuspappan på ett välkommet överraskningsbesök. Just den dagen gick det an att sitta i bersån, så vi parkerade oss där med var sitt vattenglas. Husse tog en paus i vedklyvandet och gjorde oss sällskap.

Vid lunchtid i lördags ångade Stora Fården uppför backen. Som vanligt var chauffören försedd med bull­påse. Innehållet blev dessert efter en lätt lunch bestående av filbunke och smörgås.

Fått mat
På fredag kväll avnjöts en två rätters middag ”på lokal” i Dalsbruk. Husses moster och morbror gjorde oss sällskap. Efter middagen bjöd dom på kaffe och jordgubbstårta hemma hos sig så våra magar var minst sagt välfyllda när vi kom hem.

På lördagen bjöds vi på mat i Tallmo innan det var dags för bastu. Inte alls dumt att vara befriad från matlagning ett par dar. 🙂

På sjukbesök
I söndags blev jag tvungen att lämna ön några timmar – vi åkte till Halikko på sjukbesök. Varken Husse eller jag hade nån aning om var Halikko sjukhus låg, men det hade GPSen så det var inga problem.

På hemvägen passade vi på att äta på en mack, så jag slapp matlagning för tredje dagen i rad. Och så bunkrade vi ägg. Längs vägen finns nämligen ett ställe som säljer färska ägg – högst sju dagar gamla enligt anslaget.

Sifferexercis
Veckan inleddes med ett besök hos föreningens kassör. Tanken var att göra ett halvårsbokslut, men dess värre stämde inte vår modell för balansräkningen.

Vi beslöt att ”grotta” i siffrorna på var sitt håll för att kolla var felet låg. Sen satte vi oss vid kaffebordet utomhus och pratade en stund i stället. Att förena nytta med nöje är (nästan) aldrig fel.

Håller tiden
Kvällsrutinen på Udden är numera mer eller mindre fastställd. Husse ser gärna halv nio-nyheterna om han inte har nåt roligare för sig, men i regel blir det först kl 22. Så dags brukar jag också vara nöjd med att sätta mig framför teven.

Efter väderleksprognosen stänger vi burken och påbörjar kvällstoaletten. Det innebär att vi har hunnit inta horisontalläge före kl 23:23. Ofta visar termometern dessutom 23 så här års, så 23 har blivit nåt slags standardtid.

Nu när Husse är i ett av sina andra hem rubbas ordningen genast. Igår satt jag kvar framför teven till halv tolv, la mig och läste och tittade på klockan sista gången 23:58. Men 23 var ju förstås med på ett hörn ändå.

Mina tänder sitter stadigt
Idag lät jag besikta garnityret. Alla tänder satt stadigt, tandköttet var friskt och inga hål sa ”käftis”. Med tanke på att jag inte var på tandläkarbesök i fjol är jag synnerligen belåten med resultatet. 🙂

Mia är gosnödig
Då och då blir Mia gosnödig. Idag klämde hon ner sig mellan skrivbordet och min mage för att få lite ÖKB (Öm Kärleksfull Behandling).

 

26.6 – Måndagsbetraktelser

Vi har blivit furstligt trakterade, årsmöteskallelsen är klar, ett projekt är inställt och sommarskorna framplockade. I morgon besöker vi fästingbussen igen.

Furstligt trakterade
Jag har varit befriad från matlagning… Hela midsommarhelgen blev vi trakterade med mat i Tallmo. Husses dotter och hennes kusin såg till att alla tio runt matbordet blev mätta och belåtna.

Jag har ingen koll på hur många rätter som serve­rades, men urvalet var sannerligen digert! Det mesta av kockarnas mid­som­mar­fi­ran­de bestod alltså i att laga mat och diska. Definitivt inget jag avundades dom!

Årsmöteskallelsen klar
Dagens viktigaste programpunkt var att fixa kallelserna till väglagets årsmöte. 28 fastighetsägare får sin kallelse med snigelposten, resterande 36 har fått den via mejl. Återstår att se hur många som känner sig manade att delta?

Inställt projekt
Projekt Köksspjäll är nerlagt och hålet vi tog upp i maj är igenfyllt. För ett tag sen kom vi nämligen fram till att det skulle kräva en proffsinsats att få till spjället. Den kostar högst antagligen minst lika mycket som den värme som försvinner upp i skorstenen, så Husse fyllde igen hålet med murbruk.

Idag slipade han den murade fläcken och inom kort ska den spacklas och målas. Att bara måla över den godkände han inte, så det får bli målning av spishörnan också.

Sommarskorna framplockade
Medan Husse klöv ved plockade jag fram banankartongen med sommarskor. Nån gång i år ska det väl bli sommarvärme? Hittills har man tyvärr inte behövt dom mer än ett fåtal gånger.

Sommarkläderna ligger än så länge kvar under sängen, respektive hänger kvar på vinden. Om man ska lita på dom närmaste tio dagarnas väderprognos finns det ingen orsak att ta fram dom heller. Möjligen blir det sommarvärme enstaka dagar, i övrigt svalt, för att inte säga kyligt.

Besök i fästingbussen
I morgon blir det ett besök i fästingbussen igen för att få den andra TBE-vaccinationen. Den tredje ska tas om 5-12 månader och ger tre års skydd enligt broschyren. Att det ändå händer att man drabbas av TBE står det givetvis inget om.

Det var ju himla dumt av mig att googla på biverkningar. Bland sökresultaten dök den här artikeln upp: Fästingvaccinet kan ge dig Parkinsons, somnolens och hjärninflammation – sprutan farligare än TBE. 😦

22.6 – Veckans program

Vi har avverkat Öppet hus, födelsedagsfirande, kaffebjudning och samdisk, tebesök, gräsklippning och haft celebert besök i viken. Mia blev blåst på bytet.

Öppet hus
I söndags hade hembygdsföreningen Öppet hus i Dragegården kl 13-16. Tillfället bevistades av hela två personer, så vi får nog se till att locka med nåt annat än en öppen dörr i fortsättningen!

Det har vi förresten redan planerat. Den 16.7 blir det Tras­mat­tans dag och Slipningsdemonstration på gammaldags manér, så då hoppas vi förstås på stor publik.

Födelsedagsfirande
Efter att Dragegården hade stängt och Husse återvänt (jag var ledig), rodde vi över till Lingon­gran­nen. Hans sambo fyllde år och bjöd på födelsedagskaffe.

Det blev ett långt firande… Först efter 22 var vi färdigpratade och tillbaka på Udden med kakfyllda magar och kon­jaks­fuktade strupar.

Kaffebjudning och samdisk
På måndagen åkte Husse till stan en sväng och jag rustade mig i bikini. Vädret medgav lätt klädsel som omväxling, liksom fint torkväder till tvätten. Lustigt nog blev jag också inspirerad att klippa gräset ”på framsidan”. En s k ledig dag. 🙂

Dan därpå var vi bjudna på eftermiddagskaffe till en av Husses släktingar. Också den här gången färdades vi sjövägen trots ihållande vind, hotande regnmoln och begynnande regnstänk.

Nu blev visiten blev inte så lång, så vi hann till och med en samdisk före kvällsnyheterna på teve. Tänk att det plötsligt har blivit nästan roligt att diska!

Tebesök
Eftersom lördagen den här veckan sammanfaller med Midsommardagen, beslöts att Vik Husses tebesök skulle tidigareläggas till igår i stället. Han kom som vanligt laddad med bullpåsar vid lunchtid så vi fick prata vi bort ett par timmar.

Gräsklippning
Igår gjorde Husse gräsklippningsrekord tror jag. Han hann med både Tallmo, Dragegården och Udden, så nu är gräsmattan ner mot sjön också nyklippt till Midsommar. Som ”belöning” fick han halvsega älgbiffar med löksås till middag. 😀

Celebert besök i viken
I förmiddags fick Husse syn på celebra besökare i viken. Sju sångsvanar betade ivrigt bland vatten­växterna. Måltiden avverkades i rask takt, sen drog dom i maklig takt till andra nejder. Så många svanar på en gång har jag nog inte sett tidigare i vår vik (på bilden syns bara fyra av dom).

Mia blåst på bytet
Nån gång på eftermiddagen igår hade Mia letat rätt på snoken som bor i stranden. Hon hade placerat den bland lupinerna nedanför verandan då jag upptäckte henne.

Eftersom snoken liksom hör hemma på Udden och är helt oförarglig, hämtade jag en hink, lyfte över snoken och bar ner den till vattnet. Där simmade den elegant i väg. Det kändes bra. 🙂 Så den här gången blev Mia blåst på bytet.

Hoppas du får en varm och trevlig Midsommar!

17.6 – Semester?

Nej, jag har verkligen inte haft semester!

Eftersom jag inte kommer i håg vad jag har för mig på dagarna, brukar jag anteckna det viktigaste. Så här ser anteckningarna ut från den 7.6 till och med idag:

On 7.6: Möteskallelse till hembygdsföreningens styrelse, (dator)support 12-16 + korrekturläsning

To 8.6: ? Tydligen hade jag tappat minnet eller så gjorde jag inget värt att notera, men jag antar att jag korrekturläste?

Fr 9.6: Hämta föreningens bokföring hos kassören. Till Kimito för att få en TBE-vaccination. Det visade sig vara helt fel dag – fästingbussen skulle komma först på tisdag. :-/ Men vi fick ju en glass i kvällssolen medan vi väntade i onödan.

Lö 10.6: Vik Husse på besök + bastu. Vädret och temperaturen medgav att vi kunde sitta i bersån.

Sö 11.6: Besök hos en konvalescent + korrekturläsning

Må 12.6: Förberedelser för och hembygdsföreningens styrelsemöte i Dragegården

Ti 13.6: Förberedelser inför möte med väglagets ordförande + korrekturläsning

On 14.6: Bokat fel dag, ordföranden skulle ju komma den 15! Butiken, uppföljningsbesök hos en datoranvändare och hos konvalescenten. Husse hade med sig en present (brandsläckare) när han kom från stan. Undrar om han tycker att jag är alltför eldfängd? 😀

To 15.6: Första gratulationen kl 24.00! Den var förstås av Husse. Påklädd före 9, SOL, uppvaktad med blommor, års­mötes­för­bere­delser i bersån med ordföranden 14-16, korrekturläsningen nästan klar. Husse klyver ved.

Fr 16.6: Husse klyver ved, levererat sista kapitlet (jubel och klang!), stekt gädda, rabarberkräm

Lö 17.6: +17 grader, sol och vindstilla, Husse klyver ved, medverkan på Kärrabuktens byaråds marknad kl 10-14 (slut kl 13 – det hade vi missat), lunch på nyrökt havslax, bastu

Och nu sitter jag i bersån med Husse, ett immigt glas vitt vin, hör fåglarna kvittra, måsarna skräna och känner den ljuvliga doften av blommande syrener. Mig är det då inte alls synd om!

Resten av helgen ska jag vara ledig. Eller åt­min­stone nästan. I morgon ska jag kontrollera att alla bilagor till väglagets årsmöte är i ordning medan Husse tjänstgör på Öppet hus i Dragegården kl 13‑16. Som avslutning på dagen ska vi uppvakta ett födelsedagsbarn. 🙂

6.6 – Juni-inledning

Styrelsemöte genomfört, veden sågad, siktdjupet mätt, flera sociala begivenheter avklarade, sista gräsplätten klippt och korrekturläsningen fortsätter.

Styrelsemöte genomfört
Förra veckan hade väglaget styrelsemöte på Udden. På agendan fanns bara ett par punkter som visserligen krävde en del diskussion, men som avklarades till allas belåtenhet. Därmed blev protokollet kort och kunde skickas ut redan samma kväll. Ibland kan jag vara blixtens syster.

Veden sågad
I lördags sågade Husse upp det sista av vedhögen. Nästa moment blir klyvning av en del och torkning förstås. Sen följer forsling och uppstapling i ved­lidret. Många arbetstimmar blir det.

Om man räknar med ett timpris på 20 € för ar­bet­sti­den är den här vedhögen utan tvekan den dyraste som nånsin förekommit på Udden. För­hopp­nings­vis går det att få till en lång avbetalningsplan när fakturan kommer. 😉

Siktdjupet mätt
Vid 13-snåret i söndags rodde vi ut till Långholmens södra udde för att mäta årets första siktdjup. Vinden var rätt frisk, så det var inte helt enkelt att hålla båten på plats eftersom jag inte använde ankaret. Siktdjupet var ganska normalt för årstiden, 3,6 meter.

Sociala begivenheter
Dom senaste dagarna har idel sociala begivenheter avlöst varandra. Två middagsbjudningar och två namnsdagsfiranden samma vecka är minst sagt ovanligt för min del.

Grillat på fredag, gryta på söndag, följt av namnsdagskaffe både igår och idag. Det är inte utan att jag känner mig en aning urlakad.

Sista gräsplätten klippt
Efter att Husse åkt i väg till ett av sina andra hem, kom jag på att jag skulle klippa den sista gräs­plätten nere i stranden. Stora gräsklipparen skulle få tjänstgöra för första gången i år, men den var inte riktigt samarbetsvillig. Efter lite trixande gick den i gång till slut, så gräset blev klippt.

Jag hade också ambitionen att bredda stigen ner till stranden, men då jag såg liljekonvaljer i knopp hade jag inte hjärta att meja ner dom. Fötterna får ju faktiskt plats trots allt.

Korrekturläsningen fortsätter
Det blev längre helgledigt än planerat. I onsdags levererade jag ett korrekturläst kapitel och i torsdags två sidor som tillkom, så jag ansåg mig vara förtjänt av helgledigt. Det tyckte bokförfattaren också, men idag är det redan tisdag och jag har inte hunnit med värst många sidor, så nu får jag lägga på ett kol om jag ska kunna hålla nästa leveranstid.

Efter kapitlet som jag nu korrekturläser återstår bara ett, så om allt går som planerat är jag klar med uppdraget senast till midsommar. Lärdomen är att aldrig mer tacka ja till ett likadant uppdrag den här årstiden och att arvodet behöver höjas påtagligt med tanke på tidsåtgången.

Å andra sidan är jag ju inget proffs, så risken att bli tillfrågad fler gånger är väldigt liten. 😀

31.5 – Från jubileum till fisk

Jag har haft jubileum, Husse har sågat och klippt, jag har läst och läst, tillsammans har vi varit på födelsedagskalas, fiskat och ätit fisk.

Jubileum
Dagen för 10-års jubileet passerade obemärkt. Först ett par dar efteråt kom jag på att jag hade anledning att fira. Vid lunchtid den 20.5.2007 kom jag nämligen till Udden med allt mitt pick och pack efter 33 år ”i för­sking­ringen”.

Trots att det var en stökig och stressig dag var glädjen stor – äntligen var jag hemma igen! Och aldrig mer skulle jag frivilligt ge mig av härifrån bestämde jag. Hittills har det lyckats, så förhoppningsvis bor jag kvar här resten av mitt liv. 🙂

Sågat och klippt
Husse har med stor frenesi gett sig i kast med kvisthögen han ”producerade” i våras. Den har minskat betydligt, alltmedan högen med sågade klabblängder har ökat.

Jag trodde han skojade när han sa att han tyckte det var roligt att såga, men lyckligtvis menade han allvar. Den finurliga sågbocken vi har fått låna av Vik Husse underlättar arbetet högst avsevärt.

Att han menade allvar också då han började prata om att ta hit sin åkgräsklippare har han bok­stav­li­gen bevisat. Bortsett från en del ställen som är omöjliga att komma åt, är gräset på tomten nyklippt.

Undrar om jag verkligen hade gjort mig allt besvär om situationen hade varit den motsatta? Först koppla till släpvagnen, köra upp gräsklipparen på den, frakta till Udden, köra ner klipparen, klippa gräset och så första delen i repris. Jisses, vilket sjå bara för en liten gräsplätt. Men jag tackade inner­ligt för hjälpen förstås!

Läst och läst
Merparten av korrekturläsningsuppdraget är nu avklarat, men det har givetvis betytt ett ansenligt antal timmar vid datorn. Sen den 3.5 har jag läst igenom och korrigerat 124 sidor räknade jag ut. Idag gick 28 sidor i väg, nu återstår ”bara” 50, varav jag hoppas bli klar med hälften nästa vecka.

Det har delvis varit ett nöje. Innehållet är både intressant och underhållande, så jag är säker på att läsarna kommer att tycka det samma, förutsatt att de är det minsta intresserad av sjömanslivet.

Födelsedagskalas
I lördags firade Grisen/Tvillingen sina jämna år i Furulund. Förutom god mat och dryck, bjöds vi på ovanlig underhållning. Ett av barnbarnen är täv­lings­dan­sare och uppträdde med sin partner.

Det gäller sannerligen att vara passionerat intresserad och tävlingsinriktad med tanke på att det krävs träning sex dagar per vecka! Vi fick veta att ungdomarnas mål är en topplacering i inter­na­tio­nella tävlingar, nationella tävlingar har de redan vunnit.

Fiskat och ätit fisk
I måndags kväll la vi ut nät igen i förhoppning om att fånga abborre. I soluppgången nästa morgon rodde vi ut för att ta upp dom. Nä, jag skojar förstås, så tidiga morgnar är inte min starka sida. Det är Husse väl medveten om och tar lyckligtvis hänsyn till.

Fångsten bestod av två gäddor, två abborrar och två braxnar. Den ena gäddan var så liten att den får växa till sig beslöt vi och släppte den genast tillbaka i sjön. Braxnarna blev måsmat den här gången, men gäddan filéade Husse i vanlig ordning.

I förrgår åt vi fiskmiddag på tidigare fångster. Dels pannstekt gädda och dels den ovanligt stora braxen som vi bestämde oss för att tillreda. Det är möjligt att braxen smakar dy längre fram på sommaren, men den här var det minsann inget fel på var vi helt överens om.

23.5 – I veckan som gick

Jag har tankat, inrett trappan, haft säsongspremiärer, fått fixat, jagat rotskott, löst korsord och redigerat. Mia har solat magen.

Tankat
Förra onsdagen tankade jag Silverpilen. Det var andra gången i år, vad sägs om det? Anledningen är förstås att jag numera liftar med Husse allt som oftast och däremellan kör väldigt sällan och bara korta sträckor.

Inrett trappan
I torsdags kändes det som om det var läge att sommarmöblera trappan som jag brukar. Husse undrade hur mycket jag egentligen tänkte ställa dit när han hjälpte mig att bära ut möblerna. Det är inte så konstigt, han har ju aldrig upplevt Udden sommartid.

Tajmingen var perfekt! Dagarna efter blev det sommartemperaturer och vi kunde inviga ”sommar­trappan”.

Säsongspremiärer
På fredagen verkställdes flera säsongspremiärer tack vare det plötsliga sommarvädret. Jag drack kaffe på trappan, gick barfota, klädde mig i kortbyxor och linne och begagnade dasset.

Den oväntade värmeböljan fick löven att spricka ut ögonaböj och gräset att skjuta fart. Det senare innebar att jag idag har haft säsongspremiär för gräsklipparen, men bara på utvalda ställen än så länge.

Fått fixat
I lördags fixade Husse fönsterblecket till ett av sov­rums­fön­stren. Det hade helt fel lutning och hade dessutom lossnat i ena kanten. I söndags fixade han ett nytt sikt till utgången på ”skvallerröret” och igår ett till för en ventilationsöppning i sockeln. Tack igen, min älsklingsgubbe! 🙂

Jagat rotskott
Efter frukosten i söndags gick vi ner till stranden för att njuta av det vackra vädret och sjöutsikten. Vi tog också en titt ner i vattnet och kunde konstatera att näckrosorna snart är på gång.

I samma veva fick jag syn på bitar av ”sjögräs” som flöt omkring på ytan och redan hade långa rot­ut­skott. Eftersom det finns mer än tillräckligt i vår vik, tog vi oss till att fiska upp dom. Husses fiskhåv kom väl till pass.

Löst korsord
Söndagen i övrigt gick i avkopplingens tecken som omväxling. Vädret var fortsatt behagligt på efter­mid­dagen, så vi satt i bersån och roade oss med att lösa lördagens korsord i ÅU. Det var fort gjort eftersom Husse är en hejare också på korsord.

Redigerat
Mellan varven har jag förstås fortsatt med korrekturläsning och redigering. Igår återstod slutet av en sista kontrolläsning, så efter mötet med damerna i föreningens projektgrupp satte jag i gång.

Jag hade lovat att hela kapitlet (36 A4-sidor) skulle levereras före midnatt. Med en halv timme till godo mejlade jag dokumentet och kunde med gott samvete krypa till kojs. 🙂

Mia har solat magen
Som vanligt tror Mia att den bekvämaste stolen på trappan är hennes. I söndags passade hon på att sola magen i den. 😀

16.5 – Hälsningsdag, ärtsoppa och stilpoäng

Nackhåren har rest sig, vi har kockat, smörjt kråsen och avtackat. Mia har fått en present.

Nackhåren har rest sig
I torsdags reste sig nackhåren igen då jag läste Annonsbladet. Har du nånsin hört talas om Morsdag? Det måste ju vara en dag när man morsar mer än vanligt? I samtliga annonser gjorde man reklam för häls­nings­da­gen. Jag trodde alla – i synnerhet proffsskribenter! – visste att vi firar Mors dag och inget annat?

I konsekvensens namn frågar jag mig vad Farsdag då innebär? Dagen då man roar sig med nåt farsartat? Usch och fy, tycker den självutnämnda språkpolisen. 😦

Kockat
I fredags morse kl 9.30(!) var ärtsoppan färdigkokad. Husse hade på torsdagen tagit en omväg på väg från stan för att köpa rökta ben som verkligen satte fin touche på soppan.

På kvällen la vi ut nät och fick mera fisk, bl a en liten gädda och en sutare. Gäddan beslöt vi lägga in  enligt ett recept som Husse hade fått och sutaren föreslog han att vi skulle röka.

Sagt och gjort. Sutaren lades i salt, gäddfiléerna skars i sillbitsstora bitar och ”badades” i två sorters lag innan de ställdes kallt för att mogna ett par dar.

Igår hade vi så ”fiskfrossa”. Vi började med den inlagda gäddan. Mindre socker eller mera salt, mera kryddor, lite dill och kanske citron hade piffat upp anrättningen, men i övrigt smakade den utmärkt!

Som huvudrätt åt vi varmrökt sutare. Också den var god, men kunde gott ha saltats mer och tagits ut ur rökugnen något tidigare kom vi fram till. Fisk är fina fisken!

Smörjt kråsen
Som några gånger tidigare, tyckte jag att vi kunde äta Mors dags-buffé i Labbnäs på söndagen. Förslaget föll i god jord. (Det smärtar mig att se att man också där firade hälsningsdag.)

Eftersom våra mattider inte är som andras, bokade vi in oss på sista dukningen kl 15. Det var vi inte ensamma om insåg vi när vi ställde oss i kön till matbordet.

Men, vi hade ju inget annat för oss (för en gångs skull!) så vi väntade tålmodigt. Vår väntan var inte förgäves. Sortimentet var som vanligt både digert och smakrikt. Dessutom smakfullt upplagt och tilltalande för ögat. Onekligen en bjärt kontrast till Uddens enkla utbud och servering! 😀

Avtackat
Igår kväll gick det tredje och avslutande föredraget om Kimitoön vid sekelskiftet 1500-1600 av stapeln i Kärra café. Publiken bestod den här gången av 26 personer, totalt har vi haft 111 åhörare så det tycker vi är succé och tackar varmt för.

Innan vi släppte fram vår föredragshållare avtackade vi föreningens förra ordförande för hennes 15-åriga ordförandeskap. Som tack fick hon Finlands svenska hembygdsförbunds högsta förtjänsttecken i form av en silvermedalj med tillhörande diplom.

Efter avslutat föredrag tackade vi också föredragshållaren. Dess värre blev han utan blommor för dom glömde vi ge honom! Makalöst vad glömsk man kan vara. Å andra sidan fick han ju sitt honorar så han gick inte helt tomhänt.

Mia har fått en present
I lördags hade vi igen besök av Vik Husse. På grund av andra engagemang var det två veckor sen sist. Den här gången kompletterades bullpåsen av en ask inne­hållande torkat fiskskinn som Mia skulle ha.

Förpackningen kanske inte riktigt gjorde att man associerade med innehållet precis, men den fick helt klart stilpoäng. 🙂

10.5 – Från udda besök till PFA

Vi har haft udda besök i sängen, premiär i bersån, gratulerat, festat på fisk och tjänstgjort. Jag har korrekturläst och ansökt om PFA.

Udda besök i sängen
I fredags bäddade jag rent i sängen. Det undgick inte Mia som omgående hoppade upp och la sig mitt i sängen på underlakanet. När jag en kort stund senare var klar med att dra på påslakanen, upptäckte jag en liten svart prick på underlakanet och inspekterade den närmare.

När jag tog i den, fastnade den på pekfingret och då jag la den i handflatan såg jag att den rörde på sig… En pytteliten, blodsugande igel avgjorde jag resolut och gick ut med den. På vägen dit ändrade jag uppfattning, för nu hade den fått två ”horn” i ena änden av kroppen.

Det var alltså en alldeles harmlös snigelbaby. Den måste ha fastnat i Mias päls och på så sätt följt med in. Den fick hur som helst återvända ut i det fria och bäddningen kunde avslutas utan ytterligare fynd.

Bersåpremiär
På lördagen väntades f d klasskompisen och hans sambo klockan två. Vi funderade hit och dit om vi skulle sitta inne eller drista oss till att sitta i bersån. Det blev bersån och premiär för i år. Ter­mo­me­tern hade krupit upp till dryga 15 grader, så i solen skulle vi säkert ha det varmt.

Det kändes ljuvligt att kunna äta och dricka ute utan att frysa! Solen stekte från molnfri himmel och vinden var hygglig nog att inte ta i onödigt mycket.

Gratulerat
I söndags gratulerade vi fru grannen med anledning av födelsedagen. Barnbarnet fyllde också, men bara ett halvt år än så länge. Kaffebordet dignade som vanligt och gästerna var många, de flesta bekanta, men också ett par nya ansikten.

Festat på fisk
På lördag kväll la vi ut nät som vi vittjade nästa morgon, fångsten kunde du läsa om i föregående inlägg. På söndag kväll festade vi på kokt gädda och abborre med äggsås, mums filibabba.

Jag fick nöjet att äta abborren, Husse åt lika gärna gädda (sa han), men jag tror bestämt att han bara var snäll. 🙂 Jag ”offrade” mig mer än gärna och njöt i fulla drag! Abborre tillhör definitivt en av mina favoritfiskar när det gäller mat.

Tjänstgjort
På måndag kväll gick det andra föredraget av stapeln som hembygdsföreningen anordnade i Kärra café. Uppslutningen var större än förra gången – vi räknade till 46 åhörare! Det var knappt så sittplatserna räckte till, men vi samsades gott.

Den här gången hade en styrelsemedlem bakat och skötte serveringen, disk och städning togs om hand av en annan. Sekreteraren och jag skötte möbleringen, så allt fungerade finfint. Tack igen!

Korrekturläst och ansökt om PFA
I går förmiddag sa Husse: ”Nu klarar du dig till torsdag” efter att han burit in ved och vatten och tömt slaskhinken. Sen vinkade jag av honom och tog itu med diverse föreningsadministration, följd av korrekturläsning.

Idag har korrekturläsningen fortsatt, men först skickade jag en ansökan om utbetalning av PFA, dvs min kommunala pension. Hela 10 kronor per månad får jag så länge jag lever om jag inte väljer ut­be­tal­ning på kortare tid. Det låga beloppet är nu inte så konstigt, jag var kommunalt anställd bara i 10 år och pensionerna är tydligen inte mycket att skryta med.

Och när jag är klar med det här inlägget ska jag fortsätta korrekturläsa igen ett par timmar så jag kan uträtta annat i morgon. 🙂

4.5 – Tänk så det kan bli…

Vi har inte firat 1 maj, men haft städtalko och möte. Jag har tappat vimpeln och känt mig stressad.

Inte firat 1 maj
På fredagens födelsedagskalas träffade jag en avlägsen släkting som behövde handräckning med datorn. Vi kom överens om att han skulle få hjälp 1 maj och infann oss därför vid 14-snåret. Det doftade nybakat när vi steg in.

Handräckningen visade sig vara av det allra enklaste slaget och utförd på en halv minut, så vi fick snabbt flytta oss till kaffebordet. Där satt vi sedan i allsköns ro och pokulerade en bra stund innan vi gick på ”sight-seeing” i nybygget intill.

Därefter åkte vi tillbaka till Udden där mitt dåliga samvete väntade i form av korrekturläsning. Ett uppdrag som jag nyligen åtagit mig trots att tiden är knapp.

Städtalko och möte
Prick kl 10 på tisdagen samlades hembygdsföreningens styrelse på Dragegården för att genomföra den årliga städtalkon. Det fejades och putsades både ute och inne i knappt tre timmar innan vi bänkade oss för styrelsemötet.

Mötet genomfördes på en dryg timme, men innan vi hade plockat undan och kommit i väg var klockan redan halv tre, så där gick den dagen.

Tappat vimpeln
När jag kom hem (Husse hade ärenden på annat håll) vidtog diverse påkallat småpyssel och en kort stund senare dök ”vägmästaren” upp i ett ärende. Medan vi stod ute och pratade påpekade han plötsligt att flagglinan tycktes ha gått av.

Jag trodde han skojade, men såg sen att linan hängde över syrenbuskarna. Frågan var då vart vimpeln hade blåst i väg?

Mysteriet löste sig ganska snart. Linan hade inte alls gått av, det var knuten till vimpeln som hade lossnat. Då Husse kom talade jag om vad som hänt och en kort stund senare fick vi syn på vimpeln. Den hängde högt upp i en tall.

Fyndig som han är våran Husse, tog han en lång kvist från vedhögen, försåg den med en böjd spik och kunde på så sätt peta ner vimpeln. För min del kunde den gott ha fått vara kvar i tallen. Jag noterade redan för ett tag sen att den var trasig i änden och behövde bytas ut.

Känt mig stressad
Idag har jag känt mig jättestressad. Mest på grund av det kalasfina vädret. Utejobben är inte avklarade och inne väntade ett antal arbetsuppgifter… Vad skulle jag prioritera?

Efter att ha hämtat mat hos Kerstin och gjort ett snabbt nerslag i butiken, valde jag att strunta i finvädret för att i stället kasta mig över de­kla­ra­tio­ner­na. Som tidigare var två redan ifyllda och således enkla att hantera, men företagsdeklarationen krävde i vanlig ordning hand­på­lägg­ning. Det gick ändå rätt smärtfritt tack vare mitt Excel-blad, så kl 16.49 var den inlämnad.

Föreningens webbsajt påkallade också ett ingrepp. Det fick bli avkopplingen efter sifferövningarna. Och sen var det ju bloggen som jag inte har hunnit med på flera dar… Och så väntar förstås korrektur­läsningen på en fortsättning.

Tänk om jag kunde vara bättre på att delegera och säga nej. Suck. 😦