Pollen- och målningssäsong

Ett gult lager täcker allt utomhus på Udden… Tallarna släpper sitt pollen som vanligt så här års. Alla skor blir också gula när man går i gräset.

Nästa ”invasion” är ormbunkarnas sporer som är bruna och som också lägger sig i ett tunt skikt på allt som finns i närheten. Eftersom ormbunkarna trivs på Udden så vi är beredda. 😊

Så var det det där med målning av bryggan. Redan i fjol köpte jag träolja, men målandet uteblev. Varför vet jag inte? Högst antagligen angreps jag av latmask.

Men nu har jag påbörjat arbetet. I går lyckades jag få 2/3 målad, sen tröt orken och ryggen, trots att jag använde roller.

Jag kan för mitt liv inte begripa varför jag köpte en sju meter(?) lång brygga när det begav sig 2007. Dessutom är den förlängd med ett par meter på grund av högt vattenstånd tidvis. Suck.

Eftersom det var flera år sen jag målade den senast, hade en sorts lav (mossa?) redan parkerat sig på en del bräder. Dessutom täcktes bryggan av ett pollenlager förstås.

Jag är urdålig på förarbete. När jag ska till att måla går det undan. Alltså fuskade jag rätt så friskt. Bryggan ser ut därefter. Ganska flammig och gul på sina ställen trots att träoljan är nyanserad i grågrönt. 😀

”Man får fuska bara man inte blir upptäckt” är ett motto jag har. I det här fallet är risken för upptäckt uppenbar, men om det är nån som mår dåligt av det får hen gärna rätta till det.

”Förr i världen” fuskade jag inte alls lika mycket. Måste vara ett åldersfenomen bland många andra.

Möjligen blir det något bättre om jag målar ett lager till, men bara på yttersta änden i så fall. Så roligt är det inte att måla. Dessutom har jag en otrolig förmåga att kladda ner mig.

Min fostermor hade pippi på att måla om. Och hon fuskade med förarbetet lika mycket som jag, så det är nog av henne jag har ärvt egenskapen. 😉

 

24.5 – Mest glädjeämnen

Jag har öppnat en födelsedagspresent, berörs av en konkurs, gläds åt odlingarna och ogillar pollen­regnet.

Födelsedagspresent
I fjol fick jag en burk frysta blåbär i födelsedagspresent av ”bonuspappan”. Med tanke på att en ny blå­bärs­sä­song närmar sig, tyckte jag att det var hög tid att öppna presenten.

Tillsammans med resten av ”presentplättarna” och ett lass vispgrädde blev det ett utmärkt kvällsmål i förrgår. Mia föredrog en sork och missade därmed grädden.

Osannolikt
Att jag skulle beröras av Skyways’ konkurs var fullständigt osannolikt. Men alltid får man lära sig nåt nytt.

Jag hjälpte nämligen mamma att boka flygbiljett hos dom och betalade den med mitt kreditkort eftersom hon inte har anslutit sitt kort till Verified by Visa. Igår ringde hon och talade om att före­ta­get gått i konkurs och bad mig boka en ny biljett, så hennes resa blev ändå av idag, men hon kunde ju inte kräva återbetalning från Skyways eftersom mitt kortnummer hade använts för betalningen.

Som framgår av informationen på Skyways sajt, återbetalas inga bokade biljetter, utan man får kräva kortföretaget i stället. Efter telefonköande hos banken fick jag anvisningar om att lämna in en re­kla­ma­tion och bifoga handlingar som styrkte köpet.

Om jag hade betalat biljetten med ett kontantkort hade jag inte haft nån möjlighet att återkräva beloppet. Bra att veta, men surt att acceptera som konsument. :-/

Odlarglädje
Nejlikpionen har knoppar! Jag har aldrig sett den blomma tidigare. Om jag minns rätt köpte jag den för två år sen men planterade den på ett ställe där den inte trivdes. I fjol fick den en ny växtplats, men först i år tycker den att jag ska få min belöning.

Av sex gurkfrön har fem grott och ska så småningom få komma ”ut i det fria”. Men inte förrän ”järnnätterna” är förbi. Honungsörten har också grott och potatisen har till min förtjusning börjat titta upp. Stora glädjeämnen för en småodlare. 🙂

Pollenchock?
Min (stora) gran har täckt omgivningen med ett lager pollen. Lyckligtvis är jag inte pollenallergiker, men igår kändes det som om jag hade vissa symtom. Ögonen kliade, jag var täppt i näsan och ovanligt trött. Men jag älskar den ändå. 🙂